Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Pijn buitenste knieband
Ligamentum collaterale laterale

De buitenste knieband (ligamentum collaterale laterale) wordt ook wel de laterale band genoemd. De buitenste knieband zit aan de buitenzijde van de knie. De band zit aan vast aan de zijkant van het bovenbeen (femur) en aan de zijkant van het kuitbeen (fibula). De buitenste knieband is belangrijk voor stabiliteit in het kniegewricht. De knieband kan door verkeerd bewegen van de knie geïrriteerd raken.

Ook kan door een verkeerde stand van de voeten de laterale band geïrriteerd raken en pijnlijk worden. Als er door een verdraaiing of ongeluk te veel rek op de knieband komt, kan de band inscheuren of helemaal afscheuren.

Buitenste Knieband Laterale Knieband Podotherapie Reggestreek Rijssen

Ontstaan

De buitenste knieband kan overbelast raken als uw voeten in een verkeerde stand staan. Of als de knie niet goed beweegt. Als uw voet(en) te veel naar buiten zakken (supineren), dan zakt de knie ook te veel naar buiten. Hierdoor kunnen er O-benen ontstaan. Door O-benen kan de knieband geïrriteerd en overbelast raken. U kunt dan pijnklachten krijgen aan de buitenkant van de knie.

Symptomen

Vaak is er een stekende pijn die u kunt voelen aan de buitenkant van de knie. Meestal wordt de pijn erger als u het been meer belast. Bijvoorbeeld tijdens of na het sporten of wanneer u langere stukken gaat wandelen.

‘s Nachts kan de buitenkant van de knie pijn doen als uw knie op het matras ligt en het andere been erbovenop ligt.

Podotherapie

Onze podotherapeuten kunnen een echo van uw buitenste knieband maken. Op de echo is de irritatie vaak goed te zien. Als uw voeten te veel naar buiten zakken, of als de knie niet goed beweegt, dan kan de podotherapeut podotherapeutische zolen aanmeten. Hiermee kan de stand van uw voeten veranderd worden en kan ook de stand en beweging van de knie beïnvloed worden. Zo ontstaat er minder trekkracht op de buitenste band en kan de irritatie verminderen. Het is verstandig om uw knie minder te belasten zolang uw nog pijn heeft. Sport wat minder (lang) en loop geen lange afstanden. Het beste kunt u een stevige schoen dragen zolang de knie nog aan het herstellen is. De podotherapeut geeft u graag een persoonlijk schoenadvies.

Als het nodig is, zal de podotherapeut contact opnemen met uw/een fysiotherapeut om samen u te behandelen voor een optimaal herstel. Hieronder vindt u twee oefeningen die u thuis kunt doen om uw knie te trainen, maar wij raden aan om onder begeleiding te trainen.

Stand Voet Normaal Valgisatie Varisatie Podotherapie Reggestreek Rijssen

Maak een afspraak met een van onze specialisten!

× App ons!