fbpx

Pijn in de lies
Pubalgie / liesblessure

Liespijn is een veel voorkomende klacht bij sporters. Een liesblessure is een overbelasting die u kunt voelen tijdens het lopen. Wat kan beginnen bij pijn in de lies bij lopen kan uitgroeien tot iets ergers. De klachten kunnen geleidelijk maar ook acuut ontstaan.
Meestal wordt pijn in de lies veroorzaakt door een blessure van één van de spieren in de lies.

Maar ook darmproblemen of een liesbreuk kunnen een mogelijke oorzaak van liesklachten zijn.
Daarom raden wij u aan om bij pijn in de lies altijd eerst naar de huisarts te gaan om dit uit te sluiten.

Ontstaan

Een acute liesblessure kan ontstaan tijdens een explosieve beweging zoals trappen, sprinten, draaien of springen. Ongeveer een derde van liesblessures ontstaat acuut en twee derde van de liesblessures ontstaan geleidelijk aan. Er is dan geen goede balans tussen de belastbaarheid van uw liesregio (dus hoe sterk uw spieren in de liesregio zijn) en de belasting die u wilt doen (de eisen van de sport u wilt doen). Hierdoor ontstaat pijn die erger kan worden als de sportbelasting te hoog blijft.

Er zijn verschillende oorzaken voor liesklachten, zoals:

  • het verkeerd bewegen van de lage rug en het bekken
  • geen goede beweeglijkheid van het gebied rond de lies
  • bekkeninstabiliteit
  • geen goede warming-up

De stand van uw voeten, knieën en met name uw heupen kan meespelen bij liesklachten.
Denk hierbij aan:

Symptomen

Pijn in de lies kan veroorzaakt worden door een irritatie van de aanhechting van de pees van één van de spieren die het been naar binnen bewegen (de ‘adductoren’). Deze spieren hechten vast aan de binnen-onderzijde van het bekken.

De pijn kan uitstralen naar de binnenkant van het bovenbeen of naar de buikspieren. In het beginstadium van een liesblessure ontstaat meestal een stijf gevoel of licht zeurende pijn na zware of langdurige inspanning.

Deze pijnklachten gaan in eerste instantie weg na een warming-up, maar na de training kunt u weer pijn krijgen. Als u doorgaat met sporten, worden de pijnklachten vaak weer erger. Lopen kan dan uiteindelijk niet meer (goed) mogelijk zijn.

Bij sporten kunt u pijn voelen bij draaibewegingen, sprinten en bij het trappen tegen een bal. Ook turnen, schaatsen en dansen zijn sporten waarbij u pijn in de lies kunt krijgen.

Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft u meer risico op een liesblessure als:

  • u sport op hoog niveau
  • u eerder een liesblessures heeft gehad
  • de kracht van uw adductorenspieren in de lies minder is

Podotherapie

Als u een verkeerde stand van uw voeten heeft, dan kan dit een (mede)oorzaak zijn van uw liesklachten. Als uw voet te ver naar binnen kantelt (overproneert), of juist naar buiten kantelt (supineert), dan kan het zijn dat uw heup hierdoor niet goed beweegt.
Bij een beenlengteverschil doet de voet van het kortere been vaak een poging om het been ietsje langer te worden door juist op de buitenkant van de voet te gaan hangen (supineren). De voet van het langere been gaat juist naar binnen zakken om iets korter te worden (overproneren). Hierdoor kan er een verkeerde trekkracht op de spieren in de lies ontstaan.

De podotherapeut kan dan individuele, op maat gemaakte podotherapeutische sportzolen voor u maken. Door de stand van uw voeten te veranderen, kan de beweging in de heup verbeterd en/of gestabiliseerd worden.
Ook zal de podotherapeut de beweging in uw lage rug en bekken onderzoeken. Als de beweging hiervan niet goed is, zal de podotherapeut een fysiotherapeut uit de buurt inschakelen om samen u te behandelen voor het beste resultaat.

Het kan goed zijn om de heupadductoren te trainen en/of te rekken. Hieronder vindt u twee rekoefeningen die u thuis kunt doen, maar wij raden aan om onder begeleiding van een fysiotherapeut te trainen.

Stand Voet Normaal Valgisatie Varisatie Podotherapie Reggestreek Rijssen

Maak een afspraak met een van onze specialisten!

× App ons!